Saturday, August 24, 2013

Cerita cuti

Assalamualaikum dan salam malam minggu semua

Nampak gayanya seminggu sekali lah baru berpeluang dan rajin untuk update apa yang patut. Alkisahnya tadi lepas hantar Izzati ke Terminal Aman Jaya, dengan konfiden dan tanpa ragu-ragu saya ikut arah utara. Nak kemana Amalina? Cemas jugak bila tiba-tiba lalu terowong, lalu Sungai Perak. Tak, saya tak bawa hati yang berduka. Tidak sama sekali cuma bila drive sorang-sorang tu nervous dia lain macam. Ha lepas tu sampai Changkat Jering. Punya lah panik mesej mak, nasib baik mak tak marah. Lepas tu saya kona lah balik. Sampai rumah mak kata "takpe, belajar daripada kesilapan. Tapi kenapa dah sampai Changkat Jering tu tak beli kuih apa-apa?" LOL mak, orang tengah panik mana ingat makanan dah. --' Alhamdulillah, dah terror la jugak kalau siapa-siapa ajak saya pergi zoo Taiping ke, beli ikan masin dekat pasar Sabtu Changkat Jering tu ke. Haha, Ama.. Ama..

Cuti berbaki dua minggu. Rasa sekejap sangat duduk dekat rumah. Tup tup dah nak cukup 3 bulan. Rasa macam takde buat apa-apa dekat rumah. Makan tidur makan tidur sampai pengsan. Tapi cuti kali ni agak bermakna lah jugak. Ada la benda yang boleh dikenang. Haha. Macam cuti habis asasi dulu pun ada jugak benda yang boleh dikenang. Alahai, sedih pulak tiba-tiba. Eh tak, bukan apa, cuti asasi dulu berpeluang lah jaga exam muzik, berpeluang speaking dengan cikgu-cikgu akademi muzik tu, berpeluang kenal dengan Mr.Bernard disamping berpeluang dapat doorgift from Mr. Bernard dan berpeluang juga.... K dah. Rindu sebenarnya nak kerja. After subuh siap-siap terus keluar rumah sampai Hotel Heritage tu pasangkan lampu koridor floor exam venue tu, siap-siap borang. Ya Allah, best. Petang tu lepas merepek meraban dengan Mr.Bernard, cakap Thank You lepas tu start enjin kerete, shoooot balik rumah. Ada lah 1 hari tu ada sorang student ni lepas daftar dia cabut. Ya Allah geramnya rasa, dah la dah gred 7 dah violin boleh pulak dia tak attend exam tu. Terpaksa keliling hotel nak cari dia, nak kena explain dekat Mr. Bernard lagi. Nasib baik Mr.Bernard consider tapi dia sound jugak "You know Amalina, in Hong Kong if the students are 2 minutes late for an exam they'll be disqualified" (pedulikkan bahasa Inggeris yang entah pape). Satu benda yang saya belajar, kerja dengan Mat Salleh ni punctuality tu penting ya amat. Nasib baik saya selalu sampai dulu daripada Mr.Bernard *bangga hihi

Jadi cuti kali ni saya banyak menghabiskan masa dengan keluarga je. Even tak ke mana-mana pun, tapi boleh dikatakan 24 jam ada dekat rumah. Ada jugak plan nak kerja tapi cuti dulu pun betul2 dekat sangat nak puasa. Takut ter missed banyak benda masa puasa makanya baik saya duduk rumah. Saya tolong mak jaga anak saudara yang sorang tu. Tolong bawak dia pergi main playground, bawak pergi pasar. So boleh dikatakan masa saya dihabiskan dengan sayang yang sorang tu. Ni yang malas ni, nanti mesti rindu teruk. Dia jela kawan saya dekat rumah ni. *nanes

Alhamdulillah, cuti kali ni saya banyak jugak dapat input. Contohnya macam apa yang sedang berlaku dekat Mesir sekarang ni. Jujur kata, saya ni bukan lah orang yang jenis ambil pot hal hal negara orang ni. Negara sendiri pun saya tak ambil pot sangat inikan negara orang. Tapi tapi tak boleh la kan macam tu. Diorang saudara seagama kita. Cubit peha kiri peha kanan pun rasa sakit. Chewahh. Tapi betul lah, saya mula buat research (taknak kalah). Takde lah research pun dekat facebook je orang share share tu baca lah. Memang kosong mula-mula taktau apa apa langsung. Sambil tanya tanya orang sebab nak kesahihan. Terbukak jugak la mata ni. Lepas ni kalau ada orang diskas pasal Mesir takde lah saya noob sangat. Hihi Jadi, terima kasih buat kenalan yang sudi kongsi sedikit ilmu tu ye. Saya amatlah menghargainya. 

Cuti kali ni pun saya berpeluang untuk kenal ramaiiiiiiiiii orang. K over sikit. Alhamdulillah bertambah kenalanku. Hehe. Orang jauh, orang dekat, macam-macam lah. Ada yang saya je kenal dia, tapi dia tak kenal saya. Haa macam tu pun ada. Huhu. Allah hadirkan insan-insan disekeliling kita bersebab, ada hikmahnya. Maka saya ikhlas. Ada lah satu insiden ni jadi tapi taknak cerita panjang. Saya redha, tu kerja Allah kan. Ada lah tu hikmahnya untuk saya, untuk dia. Kita tak tahu. (datang mood sedih) Eh tak, semoga Allah swt melindungi kamu selalu ya sahabat. Nanti berangkatnya hati-hati ye. Semoga ketemu lagi dilain masa. Hihi. *lap air mata
Terima kasih buat kawan-kawan yang tak putus-putus bagi nasihat dekat saya. Saya dah okay dah sekarang. Hehe. Ukhwah fillah muah muah

Jadi, tu antara perkara menarik (menarik kewww?) yang terjadi sepanjang cuti ni. Sebenarnya tak sabar nak masuk sem baru, bukak buku baru, kawan-kawan masih kawan lama, nak sibukkan diri mudah-mudahan tak ingat lagi benda buruk yang jadi. Cewahh. 

Jujur kata saya ni pemalas nak mampus bab-bab membaca sejarah ni. Tapi lepas dengar lagu ni kan terus rasa nak tahu pasal Saidina Hamzah. Pergi mph, cari buku paling nipis (ya Allah pemalasnya aku). Lagu ni pun ada la cerita serba sedikit pasal Saidina Hamzah.
Jangan risau lagu ni best. Hikhik


Okay, selamat berhujung minggu semua. *counting days nak balik UKM :)




No comments: