Saturday, December 13, 2014

Belum ada rezeki

Assalamualaikum dan hai


Hampir setengah tahun tak update apa-apa dan di tengah kesibukan nak finals, assignment last minute dan thesis ni jugak lah saya curi-curi masa untuk coretkan apa yang terbuku di hati selama setengah tahun ni. Hehe. Aku tanya apa khabar.. aku tanya apa khabar.. aku tanya apa khabar semua~

Alhamdulillah, dah masuk tahun 3. Dah tahun 3 pun tapi masihlah ada yang tak reti nak silent phone time lecture (eh). Nak ditegur nanti masing-masing dah cukup syarat kahwin dah, pandai-pandai fikir kot, besar dah kan. Hee. In fact dah nak habis 1 sem pun. So, berbaki lagi 3 sem ya Allah tak sabarnya nak grad. Macam biasa setiap tahun kalau tengok senior konvo, rasa nak grad tu makin membuak-buak. Rasanya masa tahun 4 nanti bila tengok kakak-kakak osem grad lagi lah menggelejat je rasa tak sabar nak habis belajar tu. Lagi best bila tengok senior tahun 4 sem lepas yang terus sambung Master dekat UKM jugak. Ya Allah, 3 sem lagi! Jangan lah tambah 1 sem dah tak sanggup rasanya. Mudah-mudahan Allah permudahkan urusan. Amin!

Jadi sem ni agak tough bagi saya. Banyak subjek yang 'baru' bagi saya. Baru in terms of susah nak faham, complicated and so on. Finals tinggal lagi 2 minggu lebih je and I haven't start a thing. Proposal untuk thesis pun baru nak siapkan sebab tahun 3 tersangatlah busy dengan presentation, individual assignment and so on. Tapi Alhamdulillah, sem ni untuk group assignment mostly saya dapat group yang efisyen, yang cepat yang consider dan bermacam-macam yang lagi. So, assignment dapat disiapkan within the time allocated lah kan. Assignment bergerak dengan smoothnya (so far lah). Nak bertangguh memang fikir dua tiga kali lah untuk assignment grouping. Dah tahun 3 kot, boleh fikir. Saya belum capai lagi lah stress tahap moksya tu. Kalau sem depan, mungkin. Ahaha.

Pada sesiapa yang mengenali saya, diorang mungkin tahu sebab kenapa saya nak sangat masuk UKM (eh kenapa tiba-tiba cerita pasal ni). Ha, tak. Ok, macam ni. Since Asasi lagi saya dah aim "ok aku nak masuk UKM sebab boleh buat Syariah sekali" Supposedly, bila habis tahun 2 dulu boleh lah kan apply untuk Syariah. Boleh tu memang boleh, dah dapat offer letter pun but later on kitorang dimaklumkan yang kitorang dah tak boleh buat Syariah sekali. Syariah kena ambil once dah grad. So, plan A hancur berderai. Kena consider balik plan untuk sambung Master right after grad sebab mungkin saya akan proceed jugak dengan Syariah, insyaAllah. Sedihnya hanya Tuhan yang tahu. Down tu memang down. Tersangatlah down sebenarnya. Bila fikir balik, dengan busy ya amat tahun 3 ni, kalau Syariah ada jugak mampu ke saya? Fikir punya fikir akhirnya saya jumpa satu solusi dan konklusi...

Sama jugak situasinya masa plan nak pergi umrah dulu. Passport dah setel, cucuk pun dah cucuk. Duit pun dah bayar and betul2 tinggal nak pergi je lagi. Seminggu sebelum pergi tu tiba-tiba mak inform yang visa untuk saya tak dapat. Sebab polisi baru kerajaan Saudi, wanita bawah 40 tahun tak ada mahram tak boleh pergi (saya dimaklumkan begitu sampai sekarang saya tak tahu kesahihan benda ni). So, makcik saya gantikan tempat saya. Yang ni lagi down sebenarnya. Sedih tu memang menikam lah rasa dia. Prepare dah prepare dah ni tapi tak jugak dapat pergi. Fikir punya fikir akhirnya saya jumpa satu solusi dan konklusi..

Mudah, BELUM ADA REZEKI

Untuk hal tak boleh ambil Syariah tu saya anggap itu kasih sayang Tuhan tak nak bagi beban dekat saya masa tahun 3 ni. Dia lebih tahu tahap kemampuan saya. Sedih memang sedih, itu memang tak dapat dinafikan. Belum ada rezeki saya untuk ambil Syariah. Mungkin lepas grad nanti. Mana tahu Tuhan hadiahkan lagi dengan suatu benda yang lagi besar in the future? Who knows kan. Maka saya redha.

"La yukalli fullahu nafsan illa wus'aha"
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya
 

Untuk situasi kedua tu pun sama. Belum ada rezeki. Mungkin persediaan yang saya buat tu cuma persediaan dari segi lahiriah. Persediaan rohani mungkin belum cukup (memang belum cukup). Mungkin Allah nak saya perbaiki diri sebelum menjadi tetamuNya. Ye lah kena lah persiapkan diri kan. Bukan calang-calang tempat kita nak pergi, kita nak pergi rumah Allah! Analoginya mudah, contoh kita ada presentation depan lecturer yang kita tahu sangat particular dengan semua benda. So, dari segi etika pemakaian sampailah ke slide show akan kita titik beratkan betul? Sama lah juga keadaannya bila kita nak ke rumah Bos segala Bos yakni Allah. Maka, tak apa. Saya redha

Jangan risau, rezeki Allah itu luas. Kalau tak dapat yang ini, Allah akan gantikan dengan yang itu. Janji Allah itu pasti, kan? Belajar bersyukur dan redha, insyaAllah everything will turns well


Senyum :)








No comments: